Merhaba Misafir

Trıp Çeliklerinin Otomotiv Endüstrisinde Kullanımının İncelenmesi

PDF

Türkiye ilk ağır sanayi hamlesi olan Karabük Demir-Çelik Fabrikasının kuruluşuyla birlikte entegre çelik üretimine başlamıştır. Türk Demir-Çelik endüstrisi, 21. Yüzyıla kadar olan süreçte farklı krizlere maruz kalmakla birlikte 2001 yılından itibaren hızlı bir büyüme sürecine girmiştir. Fakat küresel ekonomide gelişen sektörel değişimlere ayak uydurmak ve üretimi o yönlere çevirmek gereksinim haline gelmiştir. Bu amaçla ülkemizde önemli bir sektör olarak kendini gösteren, katma değeri ve kazanımı yüksek olan otomotiv endüstrisine çelik üretmek önemli bir amaç olabilir. Türkiye ve Dünya endüstrileri için gelişmiş hafif yüksek mukavemetli çelik üretimi kritik bir teknolojidir. Gelişmiş ülkelerde çelik endüstrisi entegre tesislere dayalı olup, katma değeri yüksek; gelişmiş yüksek mukavemetli çelik, paslanmaz çelik v.b. gibi ürünlere yönelmiştir. Ülkemizde farklı çelik sac türleri üretilmekle beraber özellikle son yıllarda yoğun bir şekilde kullanılan çift fazlı çelik düşük miktarlarda üretilmekte, ilerleyen yıllarda otomobil ağırlığını azaltmak amacıyla kullanımı artacak olan TRIP çeliği ise üretilmemektedir. Literatür çalışması son yıllarda yapılan özgün çalışmalar çerçevesinde biçimlendirilmiştir. Çalışmada TRIP çeliklerinin otomobillerde kullanılan diğer çeliklerle mikroyapı, çekme dayanımı, çarpma (darbe), şekillendirilebilme ve yorulma özellikleri gibi kriterlere bağlı olarak karşılaştırmalı bir biçimde sunulmuştur. Ayrıca TRIP çeliğinin otomotiv endüstrisinde kullanımı ve Türkiye’de üretilebilirliği hakkında da bir çalışma gerçekleştirilmiştir.

Yayınlandığı Kaynak : Gazi Üniversitesi Mühendislik Mimarlık Fakültesi Dergisi
  • Yıl : 2010
  • Cilt : 25
  • ISSN : 1300-1884
  • Sayı : 4
  • eISSN : 1304-4915
  • Sayfa Aralığı : 0-0
  • IO Kayıt No : 21346
  • Yayıncı : Gazi Üniversitesi Mühendislik Fakültesi